Doorgaan naar hoofdcontent
Over deze websiteOp De Slushpile publiceren schrijvers hun boeken, verhalen en gedichten. De redactie selecteert de beste ingezonden werken. Lezers geven met hartjes en reacties hun mening.Meer informatie

Boek van de week



Nieuw en populair

InfoBeoordeeld door lezers. Aantal hartjes, reacties en de plaatsingsdatum bepalen de volgorde van de lijst. Nieuwe verhalen krijgen de eerste 8 uur een boost voor zichtbaarheid. 💙=Aanrader van de redactie. Korte verhalen en gedichten worden in principe niet door de redactie geselecteerd, iedereen kan plaatsen wat hij wil.

[Wordt opgehaald]


Laatste reacties:




Recent toegevoegd

De nieuwe - Jan Schuuring

Toen hij het schoolplein op kwam, wist ik meteen dat hij de nieuwe was. Prototype slungel: te lange armen en benen, smalle schouders, ronde rug. Om de zoveel stappen duwde hij zijn bril terug op zijn neus. Zijn houtje-touwtje jas was te kort bij de mouwen, maar zijn rugzak was enorm. Zo te zien had hij alle schoolboeken bij zich.
Vijf minuten later wees meneer Stotijn, wiskunde, naar een lege tafel.
'Ga daar maar zitten, naast Bram.'
Ik keek niet op toen hij naast me plaatsnam.
Tijdens de eerste pauze vroeg hij of hij mee mocht voetballen. Niemand reageerde. Hij ging in het doel staan, waarop wij wegliepen. Hij bleef staan alsof hij het niet doorhad. Dat maakte het nog erger.
Aan het eind van de schooldag hingen er broodkorsten en stukken bananenschil in de acht lussen van zijn jas. De vier houten knopen waren beklad met stift: op één stond een droevig gezichtje, op een andere het woord 'nerd' en op de onderste twee 'pier' en 'lala'. Hij keek naar zijn jas alsof hij niet zeker wist of het wel de zijne was. Toen hij hem aangetrokken had, wapperde hij met de panden. De meeste rotzooi viel eruit, twee stukken schil peuterde hij los.
'Je jas krijgt meer te eten dan jijzelf,' zei ik. Onder luid gelach sloop hij weg.
De dag erna had hij een andere jas aan, een waarvan de rits stuk was.
In pauzes begon ik met het geluid. Elke keer als hij iets zei, imiteerde ik het nasale geluid dat hij maakte als hij praatte. De anderen volgden mijn voorbeeld.
Toen hij tijdens de lunchpauze uit zijn luchtdichte beker dronk – wij dronken allemaal frisdrank uit blik - zagen we dat hij het ding steeds drie keer neerzette voor hij een slok nam. Onder zijn neus was een melksnorretje gegroeid.
'Ja, tel maar tot drie. Dat helpt. Ben je bang dat je anders morst met mammies melk, baby?' vroeg ik. Gejoel en gelach; sommigen sloegen me op mijn schouders, André maakte smakkende geluiden met zijn duim in zijn mond.
Tijdens de les maakte de nieuwe aantekeningen met een vulpen met op de punt van de zwarte dop een witte ster met zes afgeronde hoeken. We lachten hem uit.
'Alleen in China schrijven ze nog met vulpen, dooie,' zei ik. Geen idee of het waar was.
Toen hij zich naast zijn tafel bukte om iets uit zijn tas te kunnen pakken, schoof ik met mijn elleboog zijn pen van de tafel. Hij dook erop en zittend op zijn knieën draaide hij de pen op ooghoogte om en om, om en om. Toen pakte hij zijn schrift en - nog steeds zittend op de grond - zette hij op de binnenkant van de kaft allerlei strepen en kronkels en schreef zijn naam een paar keer. Hij schroefde de dop op de pen en deed hem in zijn etui. De rest van de les schreef hij met potlood.
In de grote pauze zagen we hem zitten in het fietsenhok. Zijn hoofd lag op zijn armen, die hij om zijn onderbenen had geslagen. Zijn schouders schokten.
Iemand stelde voor hem in de bezemkast op te sluiten. Hij stribbelde niet eens tegen.
Tijdens de les van meneer Leufkens wachtten we af wat er zou gebeuren. Onze geschiedenisboeken lagen opengeslagen voor ons op tafel. Na een kwartier kwam rector Garschagen binnen met zijn hand op de schouder van de slungel. Garschagens gezicht was rood, het gezicht van de slungel rood en nat. De laatste keek naar de grond toen hij zijn plaats naast me innam. Garschagen heeft de rest van de les een donderpreek over ons uitgestort. Leufkens schudde bijna onafgebroken zijn hoofd. Ik dacht aan de knikkende teckel op de hoedenplank van mijn vaders Alpine A290. Mijn schouders trokken samen van het ingehouden lachen.
In de dagen die volgden, zat hij in de pauzes op het klimrek, met zijn rug naar het voetbalveld. We deden alsof hij lucht was. Geen nasaal gemurmel, geen opmerkingen, geen kast … Alleen stilte.
Een week later was hij weg.



Vond je deze tekst leuk? Deze schrijver wil graag meer lezers. Je kunt hem/haar op de volgende manieren helpen:
- Geef hierboven een hartje. Meer hartjes betekent meer lezers voor deze tekst.
- Laat hier beneden een reactie achter. Ook dit trekt weer nieuwe lezers aan.
- Stuur dit verhaal naar iemand die van lezen houdt.
Namens de schrijver: heel erg bedankt voor je hulp!! ❤

Reacties

  1. Dewi Broerse1/5/25 12:11

    Leuk geschreven. Schrijven vanuit het perspectief van "de slechterik" lijkt me lastig, wanneer je zelf beter weet, maar misschien juist ook bevrijdend! Het hele verhaal zat ik een beetje te wachten op een ommekeer, een moment dat hij spijt krijgt en berouw toont. Dat komt niet, wat eigenlijk ook veel reastischer is, denk ik. Berouw komt denk ik meestal pas jaren later in volwassenheid.
    Het einde doet je opzich wel afvragen wat er dan gebeurt is met de jongen (dat bedoel ik positief). Wellicht kan het nog iets spannender, iets meer open laten? Hoe weet ik ook nog niet, maar een idee wellicht. 🤷🏻‍♀️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dewi Broerse1/5/25 12:12

      Misschien een vervolgverhaal tien jaar later, en dan weer tien jaar later? Haha. Lijkt me interessant.

      Verwijderen
    2. Dewi Broerse1/5/25 12:14

      En misschien op heel subtiele wijze wat meer over de verteller (de pesterik) door laten schemeren. Waar komt zijn pestgedrag vandaan.

      Verwijderen
  2. Jan Schuuring1/5/25 12:52

    Hoi Dewi, Je maakt allemaal terechte opmerkingen, maar - haha, altijd die 'maar' - ik schreef dit vanuit de gedachte: 'Niet verklaren, niet oordelen, geen berouw', alleen filmisch verslag doen. Ik zou eigenlijk een voorwoord bij mijn stukjes moeten plaatsen, zodat de lezer weet: 'Oh, hij doet 't expres.' Een nawoord kan natuurlijk ook. Ik blijf het boeiend vinden dat 'men' zo'n behoefte heeft aan betekenis en verklaring, en onbevredigd is als het niet gewoon meer is dan het is.
    Een vervolg over 20 jaar: De gepeste heeft een kind dat pest, of de pester heeft een kind dat gepest wordt. Of de gewetenloze pester is de verkeerde weg blijven volgen en belandt voor de rechter. De pester twijfelt in eerste instantie of de rechter wel of niet 'de nieuwe' is, maar als hij op het haakje achter hem een houtje-touwtje jas ziet hangen, zinkt de moed hem in de schoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jan Schuuring1/5/25 13:27


    Voor Dewi:

    Meneer Jansen is een Japanse zenmeester, die in Japan als heremiet op een berg woont. Hij is broemd over de hele wereld. In Amerika woont meneer Jones. Hij is erg geïnteresseerd in spiritualiteit en wil meneer Jansen ontmoeten. Hij spaart vele jaren om de reis naar Japan te kunnen maken. Na de loodzware beklimming ziet hij meneer Jansen zitten.
    'Bent u meneer Jansen?' vraagt hij.
    Meneer Jansen zegt: 'Nee.'

    (Uit: 'A.L. Snijders - Zeer kort)

    God, wat hou ik hiervan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan Schuuring1/5/25 13:27

      broemd - beroemd

      Verwijderen
    2. Dewi Broerse1/5/25 14:03

      Haha, ja die is leuk. Daar is het einde wel de grap dat hij die hele berg voor niks beklom. Of liegt de man over dat hij meneer Jansen niet is? Dat komt dan in me op.

      Ik ben het er wel mee eens dat niet alles uitgelegd of verklaard hoeft te worden. Maar als je er iets subtiels in gooit, dan kan de lezer daar in zikn/haar hoofd wel op voortborduren. Ik bedoel dus meer dat het verhaal verder kan gaan in je hoofd. Vandaar ook mijnn opmerking over het open einde (wat het al redelijk is).

      Maar soms is het ook gewoon leuk om iets te schrijven of lezen over iets dat gewoon gebeurt en is wat het is.

      Hoe dan ook ben ik natuurlijk ook maar hardop aan het analyseren en nadenken. Het gesprek erover is leuk en interessant. :) Daar leer ik zelf ook van.

      Verwijderen
  4. Jan Schuuring1/5/25 14:28

    Maar Dewi, kan bijvoorbeeld het verhaal van meneer Jansen juist nu niet in je hoofd verder gaan? Nu kun je verder fantaseren of er lekker over ouwehoeren met vrienden/vriendinnen/mensen. Als het eind bijvoorbeeld was: 'Meneer Jansen was ik lang geleden. Van alles wat ooit meneer Jansen was, heb ik me losgemaakt. Ik ben als het ware opnieuw geboren. Mijn nieuwe naam is Meester Zhao.'
    Of: 'Meneer Jansen? Nee, die zit op de berg hiernaast.'
    Dan is het verhaal afgesloten en 'kun je rustig gaan slapen'.
    In mijn visie moeten (literaire) verhalen de lezer aan het denken zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dewi Broerse1/5/25 15:05

      Ja, dat doet het ook. Dat bedoelde ik ook. Volgens mij begrepen we elkaar niet helemaal, haha.

      Verwijderen
  5. Mooi gedaan, hoe je vanuit het neurotypische ik-personage vertelt. Aan het einde van het verhaal heb ik een hekel aan Bram.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Shamar Devan2/5/25 11:16

    Mooi hoe je zo’n gruwelijke verteller hebt gecreëerd. Maar ik ga het ook zeggen: de lezer waardeert verbinding met de echte wereld, “betekenis”.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jan Schuuring2/5/25 12:55

    Dank voor je reactie Shamar. A.L. Snijders, de uitvinder en meester van het ZKV, schreef een boek vol zeer korte verhalen met de titel: 'Belangrijk is dat ik niet aan lezers denk, ('Bidinald'). Dat is hoe ik schrijf: zonder aan lezers te denken. Ik schrijf voor mezelf en over onderwerpen die ik leuk/interessant vind. Het is pure liefhebberij, ik koop er geen brood van. Ik plaats de verhaaltjes - soms zijn het niet meer dan 'stills' uit het dagelijks leven - zonder plot, zonder oordeel, zonder opgelegde betekenis. Wel ben ik nieuwsgierig naar de reacties, maar veel invloed zullen ze niet hebben op mijn stijl. Ook verbeeld ik me dat ik soms iets verrassends plaats; dat sommigen dan denken: 'Verrek, dat kan ook.' Laatst kreeg ik van een lezer de reactie: 'Literatuur is tekst die de aandacht op zichzelf vestigt'. Dat heeft echt indruk op me gemaakt. Stap soms uit de groef 'verhaal-plot-betekenis' en verken 'tekst-geen verhaal-geen plot-geen betekenis-stijl'. Ik snap dat het (wat of erg) arrogant klinkt, maar ik beleef veel plezier aan mijn schrijven en aan het later teruglezen ervan. 😀 Ik ben een tevreden schrijver.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Shamar Devan2/5/25 18:00

      Ik ben het zeker met je eens dat plotloze literatuur (en dergelijke) betoverend kan zijn. Ik las deze week nog “onzichtbare steden” van Calvino. Ik vond het boek - zonder plot - interessant (los van dat het te omschrijvend was en dat het ver van de lezer stond). De plotloze stroming vestigt zich op conventionele ideeën doorbreken, maar toch de lezer geboeid te houden. Hoeft dat echter te betekenen dat je de lezer moet vergeten? Ik denk zelf van niet. “De nieuwe” is een verhaal dat de lezer betrekt; dat denk ik zeker. Maar waarvoor lezen mensen in deze tijd eigenlijk nog literatuur? Ik zelf uiteraard om me te ontwikkelen als schrijver, maar niet-schrijvers, denk ik, omdat de wereld vol met mysterie zit en ze verlangen antwoorden te vinden op hun vragen, om zichzelf in die zin te ontwikkelen. En als ik dan kijk naar jouw verhaal, dan is dat meer een soort dagboekfragment. Ik begrijp jouw instelling, maar waarom zouden mensen een “dagboekfragement” willen lezen. Voor je eigen geluk maakt dat natuurlijk niet uit, maar je publiceert natuurlijk hier op de Slushpile.

      Verwijderen
  8. Jan Schuuring2/5/25 18:57

    Maar dan wel een dagboekfragment dat uitnodigt erover na te denken, stelling te nemen, erover van gedachten te wisselen. Door niet aan de lezers te denken, kan ik onbevangen schrijven en waar dat toe leidt ... daar zullen de meningen over verschillen. 😂
    Als 'Anoniem' schrijft dat hij aan het eind 'Bram' haat, heeft het fragment iets bewerkstelligd dat ik als compliment beschouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn keel knijpt dicht van dit verhaal. Ik wil de nieuwe beschermen en Bram en de rest met hun houten koppen tegen elkaar slaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten