Vond je deze tekst leuk? Deze schrijver wil graag meer lezers. Je kunt hem/haar op de volgende manieren helpen:
- Geef hierboven een hartje. Meer hartjes betekent meer lezers voor deze tekst.
- Laat hier beneden een reactie achter. Ook dit trekt weer nieuwe lezers aan.
- Stuur dit verhaal naar iemand die van lezen houdt.
Namens de schrijver: heel erg bedankt voor je hulp!! ❤
Ik sta tussen de graven en breng de fles Hennessy naar mijn mond. Bittere troep. Mijn keel verbrandt. Ik spuug de drank uit over Edna's graf. In tegenstelling tot de andere graven, staat er niets voor mijn broer zijn steen. Geen bloemen, geen kaars; niets.
Zonder Hennessy kon Edna niet leven. Soms droeg hij me een glas op. Hij plaagde me altijd omdat ik prikwater al te sterk vond. Het is een kwestie van "leren drinken", zei die.
Onze moeder kocht nooit merkkleding voor ons en Edna en ik keken naar de grond als we in onze wijk straatjongens tegenkwamen. Zelfs als ze ons nariepen, zwegen we. Edna was een beer zo groot en hij kon waarschijnlijk gemakkelijk de woorden vinden ze het zwijgen op te leggen, maar hij beheerste zich. Toen ik vroeg waarom hij zich inhield, zij hij dat hij "wél verstand had".
Edna was de enige die ik had. Onze moeder was altijd aan het werk en als ze thuiskwam zei ze dat ze moe was en dan viel ze in slaap op de bank. Ze wilde nooit zeggen wat haar baan was. Ze zei, met een sigaret in haar mond, dat alleen volwassenen haar werk konden begrijpen. Edna vertelde me dat ze voor geld andere mannen neukte, dat onze moeder geen mens was. Ik bleef stil.
Ik praatte niet met de mensen op school. Ze hadden het nooit over iets anders dan neuken en voetbal. Daar wist ik de ballen van en bovendien kon ik nooit de woorden vinden. Woorden die niet nergens op sloegen en niet werden gebracht met gestotter en gestamel.
Edna vertelde me eerst vaak genoeg dat ik met ze moest praten, maar na een tijdje gaf hij het op. Zelfs stopte hij met vragen of ik al een meisje op het oog had. Niet eens als grapje.
Er was een periode dat Edna voor me freestylde. Ik wist niet waar hij zo had leren rappen, maar het klonk alsof hij het al jaren deed. Zo authentiek. Zo rauw. Hij klonk beter dan de bekende rappers. Ik zei tegen hem dat hij zichzelf op de kaart moest zetten, zich aan de wereld moest laten zien. Hij moest zich redden uit ons kutleven. Hij moest zijn talent gebruiken.
Na die woorden heb ik hem nooit meer horen rappen. Ik vroeg hem wat er was gebeurd en hij lachtte naar me.
'Wat?' zei ik.
'Waar heb jij het over?'
'Dat je je talent vergooit.'
'Welk talent?'
'Laat maar.'
Edna wist vast waar hij mee bezig was. Vast iets wat ik niet begreep.
Edna belde me op en zei dat hij een plan had. Ik moest naar een club komen. Gek. Edna wist goed wat ik vond van die luide muziek en dronken mensen. Maar na het gesmeek van Edna aan de telefoon, besloot ik naar hem toe te komen.
Met een hand in zijn zak stond hij voor de club en hij hield een fles Hennessy vast. 'Eindelijk ben je er.'
'Wat is er nou dan?'
'Je moet me vertrouwen, oké?'
Ik keek hem met half dichtgeknepen ogen aan. 'Oké?'
Hij reikte me de Hennessy toe. 'Drink. Zo veel je kunt.'
'Wat?'
'Doe dit voor mij.'
'Maar—'
'Alsjeblieft.'
'Edna...'
Hij keek me fronsend aan.
Langzaam pakte ik de fles van hem aan.
'Leren drinken,' zei Edna zacht.
Ik houd de fles Hennessy ondersteboven en de vloeistof giet eruit. Edna's graf verandert langzaam in een plas van drank. De vloeistof blijft maar komen. Wat? Wanneer raakt de fles leeg? Ik draai de fles om en kijk hoeveel vloeistof er nog in zit. Nagenoeg helemaal vol.
Het vuur verplaatste zich langzaam naar mijn maag. Edna was weg. De dancehall muziek bonkte in mijn oren en overal waren mensen. Ze dansten en schreeuwden, ze roken naar zweet en drank. Mijn hoofd begon te tollen. Langzamerhand werd ik één met de mensen en ik ontdekte dat ik kon dansen, dat ik soepel was. De woorden die ik sprak waren zonder aarzelen en de mensen glimlachten naar me, vooral de dames. Ik voelde me gewild en tongde met een dame in een donkerblauw jurkje. Haar lippen smaakten naar mango. Ik hield haar steeds steviger vast. De zoen was niet genoeg. Ik wilde haar hele lichaam.
Ze nam me mee naar haar huis. Ik duwde haar het bed op en we verlosten ons van onze kleding. Ze zoog aan mijn oorlel en ik greep haar borsten vast. Voor het eerst was ik een man. Voor het eerst had ik Edna niet nodig om mijn mannetje te staan. Haar bewegingen waren soepel en ze kreunde als een hyena. Het klaarkomen was nog beter dan mensen hadden omschreven. Ik wilde niets anders dan haar lichaam.
Felle zonnestralen piepten door de jaloezieën van haar slaapkamer. Naast me lag de dame waarvan ik de naam niet eens kende en ik had knallende koppijn. Ze snurkte. In haar nek stond een vlinder getatoeëerd en op haar rug de tekst "horny hoe". Edna zou haar een slet genoemd hebben. Ik schaamde me. Is dit wat Hennessy aanrichtte? Ik keek op mijn telefoon en had vijf gemiste oproepen van Edna. Ik speelde zijn voicemail af.
'Hé. Heb je het leuk daar? Vast wel.' Hij lachtte een beetje. 'Je neemt je telefoon altijd op. Altijd. Kleine jongens worden groot, hè?' Hij zuchtte. 'Ik heb het verpest. Het spijt me. In een andere wereld lagen we volgende week op het strand met lekker weer en kokoswater. Als ik het goed gedaan had, hè? Misschien konden we zelfs papa zoeken, waar hij dan ook uithangt. Hij is vast niet zoals mama. Hij is vast geen mannelijk hoertje. Doe gewoon alsof we in die wereld leven, oké? Ik hou van je, echt.'
Ik keek naast me en sloot mijn ogen. Ik wilde niets te maken hebben met een hoer en wilde Edna's woorden niet begrijpen.
Ik staar naar het graf van Edna. Vermoord door een drugsdealer. De politie had het omschreven als bendegeweld en sloot de zaak. Fucking politie. Edna was niet van de straat. Edna was mijn broer en hij hield van mij. Ik zet de fles Hennessy aan mijn lippen en drink tot de fles leeg is.
Heeft iemand misschien wat te zeggen over dit stuk? Ik zit namelijk te twijfelen over of ik nog wel in deze stijl moet schrijven. Voor mijn gevoel is het te vertellend. Ook weet ik momenteel niet waar ik aan moet werken om een betere schrijver te worden. Ik krijg wel vaak complimenten van de VVDM-Jury over mijn schrijfstijl, maar niet specifiek de reden waarom het nog niet “echt goed” is. Alvast bedankt!
BeantwoordenVerwijderenBeste Shamar, mijn eerste gedachte: het einde komt wat uit de lucht vallen. Edna blijkt door een drugsdealer te zijn vermoord. De dood van Edna lijkt heel belangrijk te zijn, iets waarnaar wordt toegewerkt, waarvan ik als lezer verwacht dat er een climax komt die leidt tot zijn dood, maar kennelijk gaat het daar helemaal niet om.
BeantwoordenVerwijderenHet vertellende kan zitten in het feit dat bepaalde stukken in de flashbacks in de indirecte rede staan of geen gesprek hebben tussen de personages. Dan blijft beschrijven over. In het vertelheden is er geen bijfiguur en dus ook geen interactie tussen personages mogelijk. Misschien zit het hem daarin.
Verder inderdaad helder en netjes geschreven. Waarom een verhaal vaak niet "echt goed" is (als het dat niet is), is denk ik deels een kwestie van smaak. Verder heb je geijkte mantra's als 'show, don't tell', 'kijk of het in minder woorden kan', 'vermijd een infodump'. Een verhaal kan een te voorspelbaar einde hebben, of het einde komt juist te veel uit het niets. Het verhaal kan te vaag blijven, het kan juist te veel uitgelegd worden. Er kunnen fouten tegen het perspectief worden gemaakt, er kan belabberd Nederlands worden geschreven, enzovoort. We zien ook verhalen ver komen die niet aan al deze 'eisen' voldoen. Het kan verkeren.
Ik zou zeggen: schrijf gewoon wat jij goed vindt, volg jouw inspiratie, en dan kun je kijken of er nog aan gesleuteld kan worden wat betreft genoemde zaken om het beter te maken. Ik ken het gevoel, dat je soms niet weet waarom iets niet "echt goed" is en iets anders wel.
Hoi Shaman,
BeantwoordenVerwijderenJe verhaal is zeker lezenswaardig. Je hebt een eigen stijl; als je anoniem zou schrijven, zou ik denken: 'Dit is van Shaman.' Het kenmerk van grote schrijvers. 😀 Je stijl is beeldend en rauw. Maar ...
Laat ik de eerste alinea als voorbeeld nemen:
Ik sta tussen de graven en breng de fles Hennessy naar mijn mond. Bittere troep. Mijn keel verbrandt. Ik spuug de drank uit over Edna's graf. In tegenstelling tot de andere graven, staat er niets voor mijn broer zijn steen. Geen bloemen, geen kaars; niets.
Zonder Hennessy kon Edna niet leven. Soms droeg hij me een glas op. Hij plaagde me altijd omdat ik prikwater al te sterk vond. Het is een kwestie van "leren drinken", zei die.
Onze moeder kocht nooit merkkleding voor ons en Edna en ik keken naar de grond als we in onze wijk straatjongens tegenkwamen. Zelfs als ze ons nariepen, zwegen we. Edna was een beer zo groot en hij kon waarschijnlijk gemakkelijk de woorden vinden ze het zwijgen op te leggen, maar hij beheerste zich. Toen ik vroeg waarom hij zich inhield, zij hij dat hij "wél verstand had".
Ik heb twee keer iets opgezocht in plaats van lekker door te lezen.
- Edna. In mijn gevoel een meisjesnaam en dat bleek te kloppen. Ik begrijp de symboliek, maar er zijn ongetwijfeld mannennamen te vinden met dezelfde betekenis.
- Hennessy. Ik drink geen alcohol en wilde weten of het om whisky gaat. Wees specifiek.
Storend: * "mijn broer zijn steen". Mijn broers steen of mijn broers graf.
* "In tegenstelling tot de andere graven, staat er niets voor mijn broer zijn steen. Geen bloemen, geen kaars; niets." Het laatste "niets" kan weg; "Geen bloemen, geen kaars" in principe ook.
* "Soms droeg hij me een glas op." Soms drong hij me een glas op.
* "Hij plaagde me altijd omdat ik prikwater al te sterk vond." "omdat" moet "dat" zijn, of de ik-figuur moet prik echt te sterk gevonden hebben.
* "Het is een kwestie van "leren drinken", zei die." 'die' moet 'hij' zijn.
* "Edna was een beer zo groot". Edna was zo groot als een beer.
* "zij hij dat hij "wél verstand had". zei hij!
Je stijl kan strakker, maar dat kan een kwestie van smaak zijn. Ik herschrijf de eerste alinea:
Bij de andere graven liggen bloemen, kaarsen en knuffels; bij Edna’s graf niets.
Ik breng de fles “Hennessy” naar mijn mond. Gatverdamme! Mijn keel brandt. Ik spuug de cognac uit, recht over Edna’s steen.
Zonder “Hennessy” kon hij niet leven. Soms probeerde hij mij te verleiden. 'Leer drinken,’ zei hij, als ik mijn gezicht vertrok en de fles niet aanpakte. ‘Wil je je hele leven prik blijven drinken?’ vroeg hij dan.
We hadden geen merkkleding. Als we straatjongens tegenkwamen, keken we naar de grond. Soms scholden ze ons verrot. Edna was groot als een beer. Hij had ze makkelijk stil kunnen krijgen. Toen ik vroeg waarom hij dat niet deed, zei hij dat hij wél verstand had.
Jouw seksscène:
"Ze nam me mee naar haar huis. Ik duwde haar het bed op en we verlosten ons van onze kleding. Ze zoog aan mijn oorlel en ik greep haar borsten vast. Voor het eerst was ik een man. Voor het eerst had ik Edna niet nodig om mijn mannetje te staan. Haar bewegingen waren soepel en ze kreunde als een hyena. Het klaarkomen was nog beter dan mensen hadden omschreven. Ik wilde niets anders dan haar lichaam."
"Ze kreunde als een hyena." Niet doen, Shaman. Dit is echt een misser. Net als "ik greep haar borsten vast". Het mag wel wat subtieler. Ik denk dat de hele alinea eruit moet.
"Ik wilde haar hele lichaam.
(Xxxxxxxxxxxxxxxxxx)
Felle zonnestralen piepten door de jaloezieën van haar slaapkamer."
Kortom:
- Strakker
- Subtieler
- Verzorgder (nalezen, spellingcontrole, grammaticacontrole)
Hopelijk heb ik je hiermee iets kunnen helpen.
Nathan en Jan, ik ben jullie zeer dankbaar (ook al heet ik Shamar en niet Shaman, Jan 🙃).
BeantwoordenVerwijderenSommige zinnen als “zei die” gebruik ik bewust, maar daarnaast ben ik het met jullie eens. Ik ben me er nu van bewust dat alles nog veel strakker kan en dat mijn werk zich meer moet concentreren op belangrijkere zaken. Ook weet ik nu dat ik zinnen moet ontwikkelen die meer zeggen. Misschien ben ik lui geworden nadat mensen mijn werk een paar keer becomplimenteerd hebben. Potentie hebben betekent niet dat je er al bent; potentie hebben betekent dat je in aanmerking komt om jezelf in het zweet te werken.
Hoi Shamar, Ik had eerst Shamar. Toen zag ik je oproep:
BeantwoordenVerwijderen"Shaman Devan8/4/25 20:44
Heeft iemand misschien wat te zeggen over dit stuk? Ik zit namelijk te twijfelen over of ik nog wel in deze stijl moet schrijven. Voor mijn gevoel is het te vertellend. Ook weet ik momenteel niet waar ik aan moet werken om een betere schrijver te worden. Ik krijg wel vaak complimenten van de VVDM-Jury over mijn schrijfstijl, maar niet specifiek de reden waarom het nog niet “echt goed” is. Alvast bedankt!"
Gemakzucht kun je je niet permitteren. Het is schrijven, lezen, hardop voor laten lezen (kan in Word of aan jezelf), schrappen, verbeteren, laten liggen, herlezen, nog meer schrappen, verbeteren, herlezen ... en dan eindelijk op de knop 'verzenden' drukken. 😓 En ondertussen veel lezen: verhalen, romans en artikelen/boeken over schrijven.