Doorgaan naar hoofdcontent
Over deze websiteOp De Slushpile publiceren schrijvers hun boeken, verhalen en gedichten. De redactie selecteert de beste ingezonden werken. Lezers geven met hartjes en reacties hun mening.Meer informatie

Boek van de week



Nieuw en populair

InfoBeoordeeld door lezers. Aantal hartjes, reacties en de plaatsingsdatum bepalen de volgorde van de lijst. Nieuwe verhalen krijgen de eerste 8 uur een boost voor zichtbaarheid. 💙=Aanrader van de redactie. Korte verhalen en gedichten worden in principe niet door de redactie geselecteerd, iedereen kan plaatsen wat hij wil.

[Wordt opgehaald]


Laatste reacties:




Recent toegevoegd

De smaak van gember en tijn - Alexander Koning



Sal Rei – Kaapverdië november 2015

Als in een surrealistische, Afrikaanse variant op een Edward Hopper schilderij tekenen de contouren van het schip zich af. Gedimde lampen werpen een oranje gloed over de passagiers op het achterdek. Een gloed die in een klassieke impressionistische kleurstelling afsteekt tegen het kobaltblauw van het invallend borreluur. Uiteenlopende Europese talen vermengen zich met glasgerinkel. De 'Flamenco Sketches' van Miles Davis concurreren met klanken van Creoolse 'Kawina' uit een transistorradio die we vinden op het achterplan. Daar ontwaart zich, eveneens in het schemerdonker, de aanblik van de lokale sportschool. Drie scheepswrakken op een mul zandstrand doen op de meest uiteenlopende manieren dienst als fitnesstoestel. De opengebroken kajuit van de een is de perfecte vervanging van de 'brug met gelijke liggers'. Met de benen los van de grond drukken imposant sterke Kaapverdische jongeren zichzelf op. Buikspieroefeningen worden met de voeten vast verzonken onder een op zijn kop liggende reddingssloep uitgevoerd. Het aantal sit-ups hardop geteld door kameraden die roestige ankers als surrogaat voor dumbbells gebruiken. Straathonden aanschouwen het toneel met de rust en wijsheid van dorpsoudsten. Ze lijken goedkeuring te uiten in onderling oogcontact en korte knikjes met hun, tijdens jeugdige vechtpartijen gehavend geraakte, koppen.

'De meisjes…'

Ik gooi mijn pen neer. Scheur de pagina uit mijn notitieblok, maak een prop en jaag er de honden mee weg.
'Waardeloze Schönschreiberei…'
'Expressieloze tierlantijntjes…'
'Una mas, Davide!'
'Una mas, is Spaans, ik kom uit Italië meneer Alex…'
'Je begrijpt me toch, of niet Davide?'

De snauw komt spontaan opborrelen. Als een bejaarde vent met maagzuurproblemen heb ik de barman prompt mijn diepgewortelde frustratie in zijn gezicht geboerd.

'Scusi, Davide. Ik heb de hele reis naar dit eiland afgelegd om tot de ontdekking te komen dat ik geen inspiratie heb. Mooi is dat. Mijn uitgever wacht, mijn lezers wachten. Als ik niet snel met iets nieuws op de proppen kom kan ik het schudden met mijn schrijverscarrière.'

Ik tracht een strenge plooi in mijn voorhoofd te fronzen om de ernst van de situatie kracht bij te zetten en daarmee mijn kolerieke uitbarsting te rechtvaardigen. Davide kijkt niet eens op. Hij bereidt stoïcijns de gevraagde Caipirinha in zijn tot toog omgebouwde stuurhut. Met opzienbarende finesse hanteren zijn bonkige timmermanshanden de stenen stamper en vijzel waarin hij ijs voor de cocktail verpulverd. Waarschijnlijk dezelfde finesse die hij heeft ingezet bij het uitkappen van de gedetailleerde ornamenten rond het doorgeefluik naar de voorsteven van zijn op het droge staande schip. Het schip waarop ik nu al een paar dagen bivakkeer en vruchteloos schrijf. Het schip dat de functie van aperitiefbar bekleed ten genoegen van de immer uitdijende toeristenpopulatie op de kleine eilandengroep ten westen van Senegal.

Het besef dat ik deze voorgaande observatie had moeten opschrijven raakt me als een mokerslag. Ik zoek mijn pen onder de wiebelende poten van de rode plastic tafel en ontdek dat één van de honden er in zoete wraak mee vandoor is gegaan.

'Er zijn twee dingen in het leven die zich moeilijk laten voorspellen, meneer Alex. De dood en het moment dat inspiratie toeslaat.' Davide's brede borstkas dijt kortstondig uit en loopt leeg in een weemoedige zucht.

'Nadat de crisis ons werkloos heeft gemaakt, de volksverhuizingen steeds verder op gang kwamen en onze minister-president geen kans onbenut liet op slapstick-achtige wijze onze potsierlijke Italiaanse manier van leven te benadrukken, hebben mijn vrouw en ik besloten Rome te verlaten. De spanningen binnen Europa werden ons toen al te veel. Velen verklaarden ons voor doemdenkers, maar voor ons waren de dreigingen al lange tijd concreet. We hadden er geen behoefte aan de gevolgen af te wachten. We zijn bijna de halve wereld afgereisd voordat we deze bar vonden. Het heeft mogelijk nog langer geduurd voor het idee ontstond het om te bouwen tot schip.'

Ik ben beduusd. Zijn monoloog komt wat uit het niets. Ik weet niet helemaal waarom, maar ik luister aandachtig. Ik voel denk ik een goed verhaal opkomen. Een pittoreske vertelling over sociale vluchtelingen die een nieuw bestaan trachten op te bouwen op postkoloniaal grondgebied. Bang voor oorlog bij de voormalige Europese bezetter. Een intrigerende cirkel. Vruchtbare voedingsbodem voor een mooie premisse. Het nadeel is dat ik er de hoopvolle boodschap nog niet in kan ontwaren. En het is juist die boodschap waar mijn uitgever zo uitdrukkelijk om heeft gevraagd. Davide lijkt mijn onvrede aan te voelen.

'Tot je ontdekt dat de ontberingen die je tijdens je omzwervingen hebt ondergaan op een morgen met schrikbarende vanzelfsprekendheid samenvallen. Alsof elke gebeurtenis al eeuwenlang vastgeklonken lag in een voor het zicht verborgen tijdlijn. Ineens bleek dit schip de perfecte verbeelding van onze reis. Vast verankerd te midden van de duizenden keien van de 'Via dos Pescadores'. De Amerikaanse Acacia, die uit het voordek groeit, als permanente herinnering aan de wortels van ons nieuw begin, aan de overtuiging dat we deze plek nooit meer zullen verlaten. De zilte zeebries als aanjager voor de vitale instrumenten die ons door deze persoonlijke revolutie zullen helpen navigeren; Ons hart en ons gezond verstand. Wijzelf aan het roer van ons eigen lot.'

Een jongeman duwt een kruiwagen voort. Hij passeert het schip langs bakboord. De kilo's zware romp van een tonijn en de kop van een zwaardvis deinen ruw in de bak wanneer het rubberwiel over de oneffen straatstenen stuitert. Mijn glas is weer leeg. De stamper verdwijnt weer in de vijzel. Ik bereid een ontboezeming voor.

'Weet je, Davide. Mijn uitgever vroeg me een mooi en hoopvol verhaal te schrijven. Het valt me echter zwaar er in deze tijden een voor hem te produceren. Er staat volgens mij inderdaad een dam op springen. Linkse intellectuelen en gematigde politici zijn tot nog toe redelijk succesvol geweest met het stutten van het gevaarte, maar de druk die van rechts komt wordt simpelweg te groot. De veerkracht van de Europese samenleving is broos aan het worden, de dorst naar bloed neemt toe, al heeft bijna niemand van ons er ooit echt van geproefd en hebben we geen idee hoe bitter het zou kunnen smaken.

We gaan, verdwaald in een immens vacuüm van goddeloosheid, afbrokkelend kapitalisme, dreigende klimaatverandering en verlies aan vertrouwen in de democratie de toekomst in. Omsloten door ruziënde wereldmachten en geïnfiltreerd door terroristen van alle soorten. Het vrije woord is zo vrij geworden dat de waarheid steeds meer op een lappendeken is gaan lijken. Een kleurrijke tuin waar iedereen naar hartenlust zijn mandje kan vullen met de realiteit die hem of haar het beste bevalt… Na de aanvankelijke zege van toegang tot vrije en overvloedige informatie tekenen zich inmiddels ook onmiskenbaar de steeds grimmiger wordende lijnen van onomkeerbaar verval af. We lijken te bezwijken onder een teveel aan te veel. We lijken gevangen en vermorzeld te raken in een overvloed aan privilege en eigenwijsheden.

In een dergelijk tijdsgewricht waarin eenieder zijn eigen gelijk bijeen kan schrapen en kan slijpen tot een levensgevaarlijk steekwapen wordt mij gevraagd iets te schrijven dat hoopvol en verbindend is, iets wat de polarisatie overstijgt…'

Davide zet het drankje voor me neer met ernaast eindelijk het bordje tonijncarpaccio in gemberolie waarmee hij me de afgelopen drie dagen naar zijn tent heeft weten te lokken.

'Weet je wat het is, Alex? De reden dat we verdwaald zijn is dat we genoeg hadden van de eeuwenoude paden die onze voorouders bewandelden. We hebben die paden bewust verlaten. We hebben onszelf met veel moeite los weten te weken van verstikkende religieuze tradities. Onze goddeloze jeugd heeft ons terrein geboden alle uithoeken van een hedonistisch bestaan uit te kammen.'
Hij glimlacht besmuikt. Zijn grijze ogen licht weggezakt alsof zich aan de binnenkant van zijn hoornvlies een film afspeelt waarvan ik de inhoud niet ken maar die ik uit eigen ervaring wel zou kunnen invullen.

'Bij het verlaten van de paden zijn ook de troost en antwoorden die idiomen en religie ons boden in een stoffig verleden achter ons gebleven. Daar kan niet iedereen even goed mee omgaan. Mijn vrouw en ik veren daarentegen juist op wanneer we de uitdagingen die het leven ons toewerpt kunnen vermalen en condenseren tot nieuwe essentie. We halen trots en eer uit het destilleren van door onszelf getoetste waarheden. Een destillaat waarmee we met warm hart en schoon geweten onze kinderen hopen groot te brengen. Wij hechten er waarde aan het vrije woord nieuwe inhoud te geven. Voor ons is het een tijd van herijking.

Het opnieuw consolideren van de waarheid omdat de oude ons niet langer dient. Omdat de oude waarheden vergeven zijn van superioriteit denken, van verdeeldheid, van agressie en van onderdrukking. Wij willen graag verder zonder het oude gif van geld, vrouwenonderdrukking, geloof en eigendunk. We zetten hier liever ons eigen pad uit. Met deze bar, de melk van onze geit en het vlees van onze koeien. We laten het mondaine verleden achter ons. De geciviliseerde jungle die vooruitgang heet maar die nog steeds wordt geregeerd door de angst persoonlijke status, het eigen gelijk en rijkdommen te verliezen. Een leven waarin het gebrek aan sturing de hang naar oude gewoontes aanwakkert met een vernietigende geweldsspiraal als dreigend gevolg.'

Er stapt een vrouw de stuurhut binnen. Haar hand streelt een hoogzwangere buik. Davide kust haar voorhoofd.

'Er zijn mensen die onze keuzes laf hebben genoemd. 'Zweverige escapisten' waren we, 'landverraders', 'deserteurs'.' Davide's rijzige gestalte krijgt iets zachts in het schijnsel van een volle maan.

'Geluk is een keuze meneer Alex. Er is een groot mens voor nodig om het daadwerkelijk te kunnen omarmen. Vooral omdat geluk in mijn ogen niet behaald wordt met de ambitie naar 'meer', maar door het simpele verlangen naar 'genoeg'. Probeer maar eens te accepteren dat alles goed gaat. Dat alles wat je hebt voldoende is en voor altijd voldoende zal blijven. Dat je niet zult streven naar meer roem, meer publiek, meer geld, meer gelijk. Dat je onvoorwaardelijk zult houden van een ander zoals je van jezelf houdt. Dat je niet zelf, of uit jouw naam, zult doden, vernederen of onderdrukken.'

'Lukt dat meneer Alex?'

Ik stamel.

Zijn zwarte baard omlijst een voldane glimlach.


Vond je deze tekst leuk? Deze schrijver wil graag meer lezers. Je kunt hem/haar op de volgende manieren helpen:
- Geef hierboven een hartje. Meer hartjes betekent meer lezers voor deze tekst.
- Laat hier beneden een reactie achter. Ook dit trekt weer nieuwe lezers aan.
- Stuur dit verhaal naar iemand die van lezen houdt.
Namens de schrijver: heel erg bedankt voor je hulp!! ❤

Reacties

  1. Beste schrijver, dank je wel voor je bijdrage. Zou je svp op de verhalen van de andere inzenders kunnen reageren? We kunnen allemaal leren van jouw commentaar en inzicht. Alvast bedankt! -- Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thomas Vilt22/4/25 10:43

    De tekst is rijk aan beeldspraak, zintuiglijke waarnemingen en zorgvuldig opgebouwde metaforen. De opening is bijna cinematografisch. Knap! De afwisseling tussen innerlijke monoloog, actie, en filosofische dialoog geeft de tekst een prettig tempo, terwijl het tegelijkertijd ruimte biedt voor reflectie.

    Toch vind ik dit een duidelijk mindere tekst in vergelijking met de stukjes die ik eerder van je las. Er worden stevige claims gemaakt over "de Europese samenleving", religie ("verstikkende religieuze tradities") en het "oude gif van geld, vrouwenonderdrukking, geloof en eigendunk". De beschrijving van Kaapverdië (sportschool op het strand, straathonden als wijze oudjes, schip als bar) voelt als exotisch romantiseren. Het is beeldend en sfeervol, maar het lokale leven fungeert uiteindelijk enkel voor het westerse zelfonderzoek van de hoofdpersoon.
    Op zich is het niet erg, maar het stuk mist een kritisch tegengeluid. Op de manier waarop Davide nu wordt gepresenteerd komt hij over als een messias. We zien geen rafelranden, geen fouten. Zijn zelfgekozen ballingschap lijkt verheerlijkt, terwijl de complexiteit van zo’n keuze onderbelicht blijft. Is hij echt vrij, of gewoon gevlucht?

    Tenslotte: de tekst wordt volledig gedragen door twee mannelijke stemmen. De vrouw van Davide verschijnt pas laat en spreekt niet. Zeker gezien het thema, valt dit op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Exotisch romantiseren zoals wij in de literatuur klaar mee zijn.

      Verwijderen
  3. Alexander Koning22/4/25 11:52

    Dank Thomas en Anoniem.

    Naast de lovende woorden die ik, evenals de aandachtspunten, graag ter harte neem, voel ik toch een beetje de neiging mezelf te verdedigen. Inderdaad is Davide de messias, dat is de bedoelde ondertoon van het alternatieve kerstverhaal. In de context, dit verhaal is 10 jaar geleden geschreven en gaat over de teloorgang en arrogantie van een oude neo-koloniale samenleving en de vlucht van Davide en zijn vrouw naar Afrika. Het is juist een lofzang voor een nieuw, gelijkwaardiger begin. Het Afrikaanse tafereel heeft alles te maken met het 'omkeren van de rollen', het vluchten van een neo-koloniaal Europa naar het Afrikaanse continent. Misogynie of exotisme is niet de bedoeling. Jammer dat het toch zo is overgekomen of zo wordt opgevat. Ik heb als videojournalist jarenlang, niet zonder gevaar voor eigen lijf en leden, verhalen gemaakt over onderdrukking en uitbuiting en vind het wel pijnlijk om in deze hoek te belanden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten