Vond je deze tekst leuk? Deze schrijver wil graag meer lezers. Je kunt hem/haar op de volgende manieren helpen:
- Geef hierboven een hartje. Meer hartjes betekent meer lezers voor deze tekst.
- Laat hier beneden een reactie achter. Ook dit trekt weer nieuwe lezers aan.
- Stuur dit verhaal naar iemand die van lezen houdt.
Namens de schrijver: heel erg bedankt voor je hulp!! ❤
Laatst won ik een veiling op Catawiki – boeken natuurlijk – en kreeg ik een e-mail met deze onderwerpregel: U heeft gewonnen! Voer nu uw betaling uit. Ik betaalde en ontving een e-mail met de onderwerpregel: We hebben je betaling ontvangen. Vond Catawiki het na mijn betaling niet meer nodig mij met u aan te spreken? Als het geld binnen is ben je opeens een je? Volgens mij is er meer aan de hand. Dat blijkt uit deze zin uit een e-mail van PostBeeld (ja, ik verzamel postzegels en heb dus geen leven): Je kunt de status van uw bestelling volgen onder jouw account. Je, uw en jouw? Wat is hier aan de hand?
Als kind sprak ik mijn ouders, mijn leraar, mijn huisarts en mijn buren aan met u. Tegenwoordig tutoyeert men om de een of andere reden – invloed van het Engels, marketing, gemakzucht – veel vaker. Die ontwikkeling is zo snel gegaan dat bedrijven er moeite mee hebben. Zo veel moeite dat hun klantcommunicatie compleet in de war is.
Die verwarring mag in jouw teksten niet voorkomen. Wees dus consequent met tutoyeren en vousvoyeren. Als twee personages elkaar tutoyeren, kunnen ze alleen overgaan tot vousvoyeren (en vice versa) als daar een – voor de lezer – herkenbare reden voor is. Daarnaast dien je te weten hoe beide aanspreekvormen op de lezer over komen. Als het ene personage vousvoyeert tegen het andere personage en die tutoyeert op zijn beurt, geeft dat de indruk van een hiërarchisch onderscheid. Als een fabrieksmedewerker zijn directeur tutoyeert is hij ofwel onbeschoft, leeft hij in een communistisch land of bestaat er nog een andere relatie tussen die twee. Verder is het bij een verhaal dat zich afspeelt in het verleden belangrijk dat je je verdiept in de toenmalige aanspreekvormen. Je ziet dat je met tutoyeren en vousvoyeren veel kunt uitdrukken: onderlinge verhoudingen, een tijdsbeeld, veranderde omstandigheden. Ga daar bewust mee om want jouw klanten zijn je lezers. Die wil je niet in verwarring brengen. Niet op deze manier, tenminste.
Ook een schrijftip inleveren? Stuur hem op naar De Slushpile!
Reacties
Een reactie posten