Doorgaan naar hoofdcontent

Schoolnovelle - H12

Tekeningen, plakwerkjes, Sinterklazen en Zwarte Pieten met het lijf van een closetrolletje, nepcadeautjes en jute zakjes maken dat iedere schoolbezoeker onmiddellijk ziet dat 5 december nadert. 
Ook de leerlingen van Maaike hebben volop geknutseld en getekend. Zwarte Pieten hebben ze niet gemaakt. 
Maaike besteedde vooraf een les aan de slavernij. Ze vertelde wat ze met haar vriendin Naomi meegemaakt had. Een aantal kinderen vertelden over soortgelijke ervaringen. 
Maaike hoorde hoe de ouders over het naderende feest spraken. Er waren, zoals over alles waar mensen een mening over hebben, voor- en tegenstanders van de traditionele Piet.
      ā€œMijn vader zegt dat Zwarte Piet niks met discriminatie te maken heeft. Hij vindt Zwarte Piet juist een superheld: hij kan op zijn handenlopen, klautert over de daken, fietst op eenwielers en strooit.ā€
      ā€œJa, dat is waar. Sinterklaas is een Saaie Piet.ā€
      ā€œEen ouwe zak,ā€ roept iemand achter in het lokaal.
      De kinderen bulderen en Maaike lacht mee.
      Er zijn kinderen die vertellen dat ze Zwarte Piet worden genoemd en dat helemaal niet leuk vinden.
      Het maakt de kinderen niets uit welke kleur Piet heeft. Bonte Pieten lijkt ze zelfs heel tof. Je kan ook heel makkelijk ā€˜Bonte Piet gaat uit fietsen’ of ā€˜Bonte Piet staat te lachen’ zingen. Ze zien het probleem niet.




Vond je deze tekst leuk? Deze schrijver wil graag meer lezers. Je kunt hem/haar op de volgende manieren helpen:
- Geef hierboven een hartje. Meer hartjes betekent meer lezers voor deze tekst.
- Laat hier beneden een reactie achter. Ook dit trekt weer nieuwe lezers aan.
- Stuur dit verhaal naar iemand die van lezen houdt.
Namens de schrijver: heel erg bedankt voor je hulp!! ā¤

VOLGEND HOOFDSTUK >
Info - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60

Reacties

  1. Mijn persoonlijke samenvatting van dit hoofdstuk is: oud en nieuw. Oud is het slavernijverleden en nieuw is de bonte Piet. Oud is voor mij ook de closetrol waarmee ik al in 1967 knutselde op de kleuterschool. Soms is het een rustgevende gedachte dat er zo weinig verandert.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten