Vond je deze tekst leuk? Deze schrijver wil graag meer lezers. Je kunt hem/haar op de volgende manieren helpen:
- Geef hierboven een hartje. Meer hartjes betekent meer lezers voor deze tekst.
- Laat hier beneden een reactie achter. Ook dit trekt weer nieuwe lezers aan.
- Stuur dit verhaal naar iemand die van lezen houdt.
Namens de schrijver: heel erg bedankt voor je hulp!! ❤
Sarah heeft besloten in Frankrijk te blijven. Ze heeft er lang met Sophie over gesproken. Eerst was ze bang dat ze geen kans zou krijgen op legaal werk, maar Sophie is al zo ver in de gesprekken met de verantwoordelijke instantie dat ze Sarah gerust kan stellen.
‘Wat voor een soort werk wil ze gaan doen?’ vraag ik aan Sophie.
‘Ze wil de journalistiek in.’
‘Voor een krant werken?’
‘Ze gaat freelance werken voor allerlei soorten media. Léon kan haar helpen met alles wat digitaal is, zoals haar website, podcasts en socialmedia kanalen.’
‘Gaat ze zich op een specifiek onderwerp richten?’ vraag ik, maar dat kan ik eigenlijk wel raden.
‘Misstanden in de seksindustrie. Ze weet er alles van. Ze is van plan de personen en criminele organisaties, die niet door de gendarmerie kunnen worden aangepakt, via haar kanalen aan de schandpaal te nagelen.’
‘Ze is niet bang voor die criminelen? Zelfs niet na alles wat ze heeft meegemaakt?’
‘Nee, Sarah is niet bang uitgevallen. Ik denk ook dat anderen meer reden hebben bang voor haar te zijn dan omgekeerd.’
‘Kunnen we haar helpen met opleiding?’ vraag ik.
‘Dat doen we al. Voor volgend schooljaar staat ze ingeschreven bij een opleiding voor journalistiek, en tot die tijd volgt ze een aantal online cursussen.’
Ik weet dat we via de stichting “Red Maria” een appartement in Marseille voor haar hebben gehuurd. Wat mij betreft hadden we ook wel een plekje hier in de villa voor haar kunnen vinden, maar ze wil in de stad wonen, waar ze dichter op de criminaliteit zit. Ik heb veel bewondering voor Sarah. Ons uitgangspunt is dat de meisjes en vrouwen zelf hun toekomst kiezen, maar ik maak me wel zorgen om haar.
Rechercheur Émile Garnier houdt ons op de hoogte van de voortgang van het onderzoek naar de mannen die misbruik maakten van de meisjes, en de criminelen die hun misbruik faciliteerden. Veel kunnen we nu ook via de media volgen. Deze zaak is inmiddels groot nieuws in de regio. Sophie is onze contactpersoon naar de gendarmerie. Zij en Émile zijn opvallend veel samen, maar Sophie houdt vol dat hun contact uitsluitend zakelijk is. Ze vertelde dat Émile verbaasd was dat de heren Adelbert Kroon en Laurent Moreau niet voorkwamen op het overzicht dat Léon had samengesteld.
‘Ze zijn allebei dood,’ had Sophie geantwoord. ‘En dokter Laurent Moreau heeft zelfs nog een onderscheiding van de burgemeester gekregen.’
‘Van de burgemeester die wel op jullie lijst voorkwam. Hij heeft jarenlang dit soort jonge dames in huis gehad,’ reageerde Émile. ‘Hij is inmiddels gearresteerd, zoals jullie al via de media hebben kunnen vernemen.’
Dat hebben we zeker meegekregen. De burgemeester werd gearresteerd dankzij het werk van Sarah. Zij zal tijdens haar opleiding tot journaliste nog veel kunnen leren, maar de rauwe artikelen die nu van haar zijn gepubliceerd grijpen de mensen aan. Ook haar optreden in een regionale talkshow heeft veel indruk gemaakt. Niemand kan beter beschrijven wat onvrijwillige seks met jonge vrouwen doet dan zij. Dat het bij haarzelf veel heeft kapotgemaakt verbergt ze niet. Ze zal er alles aan doen om te zorgen dat niemand die hieraan heeft meegewerkt zijn straf zal ontlopen.
‘Meneer Kroon had goede contacten bij de gendarmerie. Ik neem aan dat jullie dat lek hebben opgespoord en inmiddels hebben gedicht?’ vroeg Sophie.
Dit bleek een pijnlijk onderwerp voor de rechercheur. Hij dacht na en zei toen: ‘Ja, we weten om welke collega het gaat. Er zijn passende maatregelen genomen, maar die worden buiten de publiciteit gehouden.’
‘Net zoals die twee overleden mannen buiten de publiciteit gehouden zullen worden?’ had Sophie gevraagd.
Voor tante Yvonne en voor mijzelf wil ik niet dat de naam Kroon in deze verachtelijke zaak wordt genoemd. Celine, de vrouw van Laurent, heeft een ruimhartige schenking gedaan aan stichting “Red Maria”, en wat ons betreft heeft ze daarmee de schuld van haar man afgekocht, voor zover zoiets kan.
Mijn gedachten worden onderbroken doordat ik onze bedrijfstelefoon hoor. Léon heeft telefoondienst. Hij neemt op en zegt: ‘Léon, Détectives Étoiles du Côte d’Azur.’
Ik kan niet verstaan wat aan de andere kant wordt gezegd, maar ik zie aan de reactie van Léon dat het interessant is.
‘Een moord,’ zegt hij nadat het gesprek is beëindigd.
Ik kijk Sophie aan en vraag: ‘Dat is dan een zaak voor de gendarmerie, en niet voor ons, toch?’
‘Een cold case,’ zegt Léon. ‘Er zijn nieuwe aanwijzingen, maar de gendarmerie wil er niet naar kijken…’
Dit is het laatste hoofdstuk. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
BeantwoordenVerwijderenHallo Jan,
BeantwoordenVerwijderenIk heb je boek niet gelezen, zie echter dat je hier nauwelijks commentaar hebt gekregen. Dat is na 38 hoofdstukken erg teleurstellend. Morgen zal ik een aantal hoofdstukken van Red Maria lezen en je mijn mening erover geven, als je dat op prijs stelt. Heb er nu al zin in. Met koffie en gevulde koeken, natuurlijk.
Wat fijn! Alvast bedankt. Ik hoop dat anderen ook nog hun mening willen delen.
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenIk heb het vanmorgen met Maarten over Red Maria gehad en hij was verbaasd dat je zo weinig reacties hebt gehad omdat je teksten wel heel vaak zijn bekeken.
BeantwoordenVerwijderenIk heb met veel plezier de eerste drie hoofdstukken gelezen. Je schrijfstijl leest prettig, je bouwt het verhaal goed op en je begint het boek op een goed moment waardoor de lezer direct in het verhaal wordt gezogen. Mijn onderstaande kritiek moet je dan ook binnen deze positieve context zien.
Afgezien van de haarlengte vertel je de lezer niet hoe Jessica en Amanda er uit zien en over hun ouders geef je geen enkele informatie over hun uiterlijk. Van Léon weet de lezer alleen dat de zussen hem aantrekkelijk vinden en ook Marc en Claire beschrijf je met knap en aantrekkelijk, wat niet specifiek genoeg is, en hun kinderen krijgen zelfs geen uiterlijk. Als je de personages alleen in algemene termen beschrijft, blijven ze voor de lezer schimmen, tenzij de lezer er zelf een uiterlijk bij verzint. Dat laatste wil je als schrijver niet. Geef je personages dus zo snel mogelijk een specifiek uiterlijk met persoonlijke kenmerken.
In hoofdstuk 1 wissel je vaak tussen de tegenwoordige en de verleden tijd. Soms is dat terecht, wanneer Jessica iets over haar verleden vertelt, soms niet zoals hier:
Net als gisteren spraken Amanda en ik Frans met elkaar. Na weer zo’n dag bij de nonnen van Vught ging ons dat gemakkelijk af. We merkten dat, als we snel spraken en de woorden in elkaar lieten overvloeien, het niet te volgen was voor Nederlanders met alleen school-Frans. Al snel waren we door onze gespreksonderwerpen heen, en dat bracht ons ertoe de jonge mannen om ons heen te bespreken en te beoordelen. We deden dat zonder de man aan te kijken, waardoor die geen enkel idee had dat we het over hém hadden.
Te veel wisselingen in tijd leest niet prettig.
Je gebruikt te veel het woord ‘maar’, zoals in deze zinnen:
Het huis in Nederland gaat naar mijn ouders, maar deze villa gaat naar Amanda en mij.
Het is dat ik Léon heb, maar anders was ik wel geïnteresseerd in deze knappe jonge arts.
Laurent opent de deur, maar volgt me niet naar binnen.
Maar nu zou ik willen dat ik zo perfect en verfijnd was als zij.
‘In je eigen appartement is een douche en een toilet,’ zegt ze, ‘maar deze kun je gebruiken voor als je in bad wil.’
In alle gevallen kan ‘maar’ vervallen. Waar dat niet kan, kun je ‘maar’ afwisselen met ‘echter’.
Je beschrijvingen zijn uitgebreid maar vaak niet beeldend genoeg, zoals deze:
We gaan door een deur die uitkomt op het terras. Ik loop naar het zwembad, terwijl Maria op me blijft wachten. Ik vraag me af wie hier gebruikmaken van het zwembad. Het is een prachtig, groot, goed onderhouden bad. Op het terras staat een lange tafel met stoelen en nog een paar kleinere tafeltjes. Aan de andere kant van het zwembad is een terras met ligstoelen. Ik weet nog niet goed wat er hier van me verwacht wordt, maar ik neem aan dat ik tijd genoeg heb om hier te zwemmen en om in de schaduw van een parasol een boek te lezen. Ik loop terug naar Maria en volg haar naar de keuken.
Deze beschrijving is volledig, mist echter beelden. Je kunt beter enkele zaken gedetailleerd beschrijven en de rest weglaten. In dit geval zou het zo kunnen:
We gaan door een glazen deur die uitkomt op een natuurstenen terras. Ik loop naar het 25 meterbad, terwijl Maria op me blijft wachten. Ik vraag me af wie hier gebruikmaken van het zwembad. Op het terras staat een lange, witgeverfde smeedijzeren tafel met zes stoelen, waarop oranje zitkussens liggen. Ik weet nog niet goed wat er hier van me verwacht wordt, maar ik neem aan dat ik tijd genoeg heb om hier te zwemmen en om in de schaduw van een parasol een boek te lezen. Ik loop terug naar Maria en volg haar naar de keuken.
De perspectiefwisseling in hoofdstuk 3 is voor de lezer goed te volgen omdat jij al in hoofdstuk 1 hebt verteld dat Amanda naar Orléans gaat. Zorg er altijd voor dat de lezer die perspectiefwisseling direct in de gaten heeft.
Ik wens je veel succes met je schrijven en ga nu verder lezen in Red Maria.
Albert, heel erg bedankt voor je reactie. Dit is precies waar ik op hoopte toen ik dit naar Maarten stuurde. Je geeft helder aan wat er beter kan. Het is mijn eerste werk en zal veel beginnersfouten bevatten. Dankzij stevige kritiek op een paar korte verhalen ben ik nu al een stap verder wat betreft vermijden van infodumps en zuiver omgaan met perspectief, etc. Het positieve commentaar op mijn vrijdag schrijfopdracht inzendingen voelt bemoedigend: 8 en 8,5 anoniem 😊. Is sleutelen aan “Red Maria” aan te bevelen of beter met de kennis van nu aan een nieuw werk beginnen?
BeantwoordenVerwijderenPfff, wat een vraag. Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik je moet aanbevelen omdat ik niet weet hoe dicht je nog bij Red Maria staat, hoe dierbaar dat boek je nog is. Mocht je Red Maria makkelijk los kunnen laten, zou ik een nieuw werk oppakken. Op een schone lei is het makkelijker werken dan tussen oude fouten. Wat je ook doet, ik wens je veel succes! O, en bedankt voor je reactie. Ik maakte me zorgen dat ik je te hard had aangepakt en ben opgelucht dat dat niet het geval blijkt te zijn.
VerwijderenHeeft even geduurd omdat ik pas laat aan je verhaal begon. Allereerst: ik vind een boek schrijven sowieso een dappere onderneming en een prestatie. Ik heb je boek niet helemaal gelezen maar ik kan je zeggen dat ik de eerste hoofdstukken heel sterk vond. Je zoog me meteen in het verhaal. In de laatste hoofdstukken werd dat minder. Je legde toen, wat mij betreft teveel uit waardoor ik geen ruimte meer vond om zelf een beeld te vormen. Maar al met al: gewoon doorgaan met schrijven. Je kunt het best. Dat was in de eerste hoofdstukken goed te zien.
BeantwoordenVerwijdereno ja, ik vergat je een hartje te geven. dat heb je sowieso verdiend,
BeantwoordenVerwijderenDank je voor je bemoedigende woorden. Ik moet toegeven dat ik de eerste hoofdstukken nog eens grondig heb bewerkt, wat, zoals je zult weten, behoorlijk tijdrovend is. Voordat ik dat met de andere hoofdstukken zou doen, wilde ik eerst weten hoe het ontvangen zou worden. Je hebt dus helemaal gelijk dat er nog mindere stukken tussen zitten. Hierbij ook voor jou een hartje ♥.
BeantwoordenVerwijderen