Vond je deze tekst leuk? Deze schrijver wil graag meer lezers. Je kunt hem/haar op de volgende manieren helpen:
- Geef hierboven een hartje. Meer hartjes betekent meer lezers voor deze tekst.
- Laat hier beneden een reactie achter. Ook dit trekt weer nieuwe lezers aan.
- Stuur dit verhaal naar iemand die van lezen houdt.
Namens de schrijver: heel erg bedankt voor je hulp!! ❤
Je hebt vast wel eens gehoord van die mensen die elkaar overal en nergens ongegeneerd neuken, precies overal waar het niet hoort. Ergens weggemoffeld in een hoekje. Ze kunnen het gewoon niet laten.
Sami was in een tussenuur aan de praat geraakt met Aïssa, een meisje van zijn jaar. Het begon met een onschuldig sigaretje achter de school. Dat doet iedereen… Ten minste de leerlingen die buiten de lijntjes kleuren. Ze waren de enige daar. Anders dan de pauzes, dan staat het er blauw van de rook. Sami vroeg haar hoe het met haar was en zo begon het balletje te rollen. Gek hoe het ging van hun droombestemmingen naar Aïssa die haar T-shirt uittrok. Hij kent haar niet eens goed. Misschien hadden zijn complimenten over hoe ze rook, naar vanille, geholpen. Minder waarschijnlijk zijn buik die tevoorschijn kwam toen hij zich uitrekte, nadat hij het smeulende restant van zijn sigaret wegwierp. Hij heeft niet eens een sixpack, zo iemand is hij niet. Maar goed, Sami liet het niet aan zich voorbij gaan. Je wordt niet iedere dag ontmaagd.
Aan haar gekreun en haar bewegingen in het vochtige gras achter het schoolgebouw was te merken dat dit in tegenstelling tot Sami zéker niet haar eerste keer was. Ze heeft een relatie met Davido. Die geniet waarschijnlijk dagelijks van haar slanke, chocoladebruine lijf.
'Waarom?' vraagt Sami.
'Waarom wat?' zegt Aïssa, ze bijt licht in Sami zijn oorlel. Waar leer je zoiets? denkt Sami. Waar leer je een jongen zo te bevredigen?
'Nou, Davido.'
Ze lacht. 'Hij kan meer met dat ding dan jij. Zonder twijfel.'
Sami begrijpt niet hoe jongens als Davido zo perfect kunnen zijn. Niet alleen met het lichaam dat ze geschonken is, maar met alles wat ze zeggen, met elk kledingstuk dat ze dragen, met elke lul die ze ergens instoppen. Davido hangt ook vaak achter de school rond. Hij schudt met zijn korte dreads, houdt een peuk tussen zijn lippen geklemd en mensen omringen hem al en roepen dat hij een 'nonchalante man' is. Hij is langer dan alle meisjes, precies de gewenste lengte. Hij trapt een aardig balletje bij voetbal tijdens gymnastiek en bepaalt of het grappig is om iets te vernielen of een docent uit te schelden. Sami vraagt zich af wat hij misdoet. Hij is op zich tot hetzelfde instaat, maar bij hem zou het effect simpelweg anders zijn.
'Als hij beter is, waarom ga je dan vreemd?'
'Ik weet niet.'
'Je weet niet?'
'Als hij aan mij zit, voel ik niets.'
Zoiets dacht Sami al. Natuurlijk wilde zo'n knap meisje hem niet oprecht, ze deed dit puur om haar gevoel van leegte op Sami af te reageren. Andere jongens zouden nu opstaan, zich aankleden en Aïssa voor slet uitmaken. Maar de kracht waarmee ze Sami in bedwang houdt is te sterk. Of Sami is te zwak, dat kan ook.
'En… Wat voel je bij mij?'
Ze zit op de rug van Sami, stopt met het geven van allemaal kleine kusjes aan zijn hoofd. 'Je mag er zijn.'
'En wat betekent dat?'
Ze zwijgt.
'Nou?'
Stilte.
'Eigenlijk helemaal niets dus?'
Ze geeft Sami een tik op zijn achterwerk. 'Je hebt schattige billen.'
'Wat?' Sami verwachtte alles behalve die opmerking. Schattige billen? En dat komt uit de mond van zo'n meisje? Wat heeft dat überhaupt te maken met zijn vraag?
Ze giechelt en geeft zijn achterwerk een nog hardere tik.
'Wat doe je?'
Ze schuift van zijn rug af en likt aan zijn achterwerk.
Hier trekt Sami een streep. Hij staat op en doet snel zijn spijkerbroek en grijze trui weer aan. Met half dichtgeknepen kijkt hij naar hoe Aïssa nog steeds giechelend in het gras ligt. 'Ga hier weg voordat er anderen komen en je zo aantreffen, raar wijf.'
'Wat boeit het?' Ze reikt naar Sami zijn been, hij deinst achteruit.
'Ga Davidos kont maar likken.'
'Sami—'
'O nee! Dan voel je niets!'
'Wat voel jij dan, als je tegen Davido zegt dat je er voor hem bent? Dat je er bent voor je beste vriend? De jaloezie is af te lezen van je lelijke kop.'
Het schrijven van zo’n scène was puur experimenteren! (Normaal schrijf ik namelijk heel andere dingen)
BeantwoordenVerwijderen- Shamar Devan
Heeft iemand misschien wat te zeggen over dit stuk? Want ik wil graag mijn VVDM-verhaal gaan schrijven op basis van de feedback die ik hierop krijg! Alvast bedankt!
BeantwoordenVerwijderenBeste Shamar, enkele taalkundige opmerkingen:
Verwijderen"Ten minste de leerlingen die buiten de lijntjes kleuren. Ze waren de enige daar."
'Ten minste' (betekenis: minimaal) moet hier zijn 'Tenminste' (betekenis: althans). 'Enige' moet zijn 'enigen', aangezien je naar personen verwijst.
"Anders dan de pauzes, dan staat het er blauw van de rook."
Hier zou ik van maken: "Anders dan in de pauzes, dan staat het er blauw van de rook."
Hier wisselt de persoonsvorm van vt naar tt: "Gek hoe het ging van hun droombestemmingen naar Aïssa die haar T-shirt uittrok. Hij kent haar niet eens goed."
Is dat bewust, als in: momenteel kent hij haar ook nog steeds niet goed? Hetzelfde geldt voor de pv tt in eerdere zinnen van het eerste gedeelte, dat overwegend in de vt staat.
"Maar goed, Sami liet het niet aan zich voorbij gaan." => voorbijgaan
"Aan haar gekreun en haar bewegingen in het vochtige gras achter het schoolgebouw was te merken dat dit in tegenstelling tot Sami zéker niet haar eerste keer was."
Deze zin loopt m.i. niet helemaal goed. "in tegenstelling tot Sami" => Ik zou hier iets van maken als "(...) dat dit, anders van voor Sami, zéker niet (...)" ("in tegenstelling tot voor Sami" kan misschien ook, maar dat maakt de zin wat ingewikkeld).
"Sami vraagt zich af wat hij misdoet."
'Misdoen' betekent 'zondigen' of 'misdrijven', dat lijkt me hier niet helemaal de bedoelde betekenis. Misschien iets als 'verkeerd doet'?
"Hij is op zich tot hetzelfde instaat," ==> in staat
"Zoiets dacht Sami al. Natuurlijk wilde zo'n knap meisje hem niet oprecht, ze deed dit puur om haar gevoel van leegte op Sami af te reageren."
Deze twee zinnen staan in de vt, terwijl de zinnen eromheen in de tt staan. Ik zou hier ook de tt gebruiken.
"''Ga Davidos kont maar likken.'" => Davido's
Hopelijk heb je er iets aan. Je hebt een vlotte schrijfstijl. Veel succes met je inzending voor VvdM. Je zou deze voor inzending nog even kunnen (laten) nalopen op dit soort kleinigheden.
Je hebt het écht onder de loep genomen, Nathan. Ik apprecieer dat. Maar ik had dit ook snel in één avond geschreven. Dus hopelijk maak ik deze fouten niet bij het verhaal wat ik nu aan het schrijven ben, waar ik langer over doe!
VerwijderenEn trouwens, de tt en vt heb ik bewust zo gebruikt. Er is sprake van een flashback in het verhaal, waardoor ik het ingewikkeld voor mezelf heb gemaakt.
VerwijderenHoi Shamar, ik zou het graag doen maar moet nu werken. Ik hoop dat iemand andere het kan doen.
BeantwoordenVerwijderenSex is een lastig onderwerp voor een kort verhaal. Ik heb me er dan ook nooit aan gewaagd. Jij wel en dat vind ik dapper. Nu mijn kritiek. Sex is een lastig onderwerp omdat het al snel overheerst. Dat is ook het geval in je verhaal. Tijdens het lezen speelt voortdurend het woord sex door mijn hoofd en dat kan niet je bedoeling zijn. De oplossing? De sex verpakken. De twee karakters meer diepte geven, de omgeving naar voren trekken, de dialoog een ruimere invulling geven dan alleen sex gerelateerde onderwerpen. Ik vind - en ja, dat is niet meer dan mijn mening - dit verhaal niet meer dan een goed uitgangspunt voor een veel beter verhaal. Wees daar blij mee. Mijn uitgangspunten zijn over het algemeen waardeloos...
BeantwoordenVerwijderenJa, klopt. Seks is iets vreemds en gewaagd om over te schrijven (als je kijkt naar literatuur en niet naar waardeloze feelgood en porno). Maar wat vind je van hoe ik mijn zinnen hier opbouw? Dat was namelijk mijn voornaamste doel bij het schrijven van deze snelle scène. Ik wil namelijk goed voorbereid zijn voor VVDM deze maand qua techniek.
VerwijderenJe zinsopbouw vind ik over het algemeen prima. Lees je je verhalen hardop? Mij helpt dat bij het vinden van een goed ritme in mijn zinnen. Nee, je techniek is goed. Een klein dingetje: 'enige' in de vierde regel moet 'enigen' zijn.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je feedback!
VerwijderenIk heb al ergens geschreven dat commentaar op een verhaal geen werk moet worden, maar uit de losse pols kan ik in elk geval wijzen op je gebruik van t.t. en v.t. Volgens mij moet je daar nog eens goed naar kijken.
BeantwoordenVerwijderenZeg maar waar, want ik zie geen fouten.
VerwijderenIk vind het stuk nauwelijks over seks gaan, maar meer over de onderlinge verhoudingen tussen de drie personages. Wat mij betreft moet je daar verder je tanden in zetten, want dát boeit, de seks niet - tenzij je een erotische verhaal wil maken, maar dat is dit dus niet. Je werkt sterk met dialogen, soms heb je de neiging om uit te gaan leggen: nooit doen! Laat je lezer lekker puzzelen, die trekt zijn/haar eigen conclusies wel. Als je dit verder uit wil bouwen: pak drie poppetjes (Playmobil, Lego, wc-rollen), zet ze voor je op tafel en ga hen eerst onderling laten praten. Ik denk dat er interessante dingen in je op gaan poppen, die je kunt gebruiken om écht geloofwaardige personages te scheppen. Want talent heb je!
BeantwoordenVerwijderenBij nader inzien en met dank: eens.
VerwijderenBedankt! Kan je misschien aangeven waar ik te veel uitleg?
VerwijderenJe hebt de neiging - net op, soms net over het randje wat mij betreft. Twee voorbeelden:
Verwijderen'Natuurlijk wilde zo'n knap meisje hem niet oprecht, ze deed dit puur om haar gevoel van leegte op Sami af te reageren. Andere jongens zouden nu opstaan, zich aankleden en Aïssa voor slet uitmaken. Maar de kracht waarmee ze Sami in bedwang houdt is te sterk. Of Sami is te zwak, dat kan ook.' Dat wil ik zelf bedenken, dat hoeft de schrijver niet voor mij te doen (ook niet verpakt als gedachte van Sami).
‘Hier trekt Sami een streep.’ Dat ziet de lezer wel uit zijn gedrag, dat hoef je niet te zeggen.